Filmy

Lexus w pełni hybrydowy

Nowy Lexus RX 450h, następca wprowadzonego w 2005 roku nowatorskiego modelu RX 400h, jako pierwszy pojazd z rodziny RX został wyposażony w napęd hybrydowy Lexus Hybrid Drive drugiej generacji. Nowy, hybrydowy crossover o sportowych osiągach to flagowy model rodziny RX. Jest on przedstawicielem trzeciej generacji najlepiej sprzedającego się na świecie modelu SUV.

Wynikiem zmian jest znacząca poprawa sprawności układu napędowego Lexus Hybrid Drive, która oznacza wzrost mocy o 10 proc., obniżenie zużycia paliwa o 23 proc., obniżenie zużycia paliwa o 30 proc. podczas pracy w niskich temperaturach i nieporównywalne obniżenie emisji CO2.

Wzorowe wzornictwo
Nowy RX 450h to doskonale prezentujący się, nowatorski crossover o zwartej bryle nadwozia. Od swojego poprzednika jest o 10 mm dłuższy, 40 mm szerszy, 15 mm wyższy a rozstaw osi jest dłuższy o 20 mm. Tak niewielkie zmiany rozmiarów miały na celu zachowanie zwrotności, manewrowości w terenie zabudowanym i najniższego w klasie promienia zawracania wynoszącego 5,7 m.

W nowej, aerodynamicznej bryle piękno i funkcjonalność są ściśle ze sobą powiązane. W znaczący sposób zmniejszono odstępy między elementami poszycia nadwozia i odpowiednio ukształtowano przepływ powietrza pod samochodem. Dodano tylny spoiler, który ogranicza zawirowania powietrza. Dzięki temu RX 450h może się poszczycić najniższym współczynnikiem oporu powietrza w swojej klasie, który wynosi 0,32.

Dostosowany do charakteru samochodu nowy kokpit, w którym wykorzystano wiele zaawansowanych rozwiązań technicznych, podzielony został na dwie odrębne części. Pierwsza z nich to strefa wyświetlania, w której znajdują się czołowy wyświetlacz projekcyjny HUD i 8-calowy wyświetlacz LCD umieszczony w odległości pozwalającej na szybki rzut oka. Druga to strefa operacyjna, umożliwiającą dostęp do szeregu informacji za pośrednictwem dotykowego sterownika nawigacyjnego lub zamontowanego w kierownicy wielofunkcyjnego przełącznika.


Lexus hybrid drive
W przeciwieństwie do samochodów półhybrydowych, które wykorzystują niewielki silnik elektryczny do wspomagania silnika spalinowego, w modelu RX 450h zastosowano układ w pełni hybrydowy. Pozwala on na korzystanie z obu silników w sposób niezależny (albo silnik elektryczny, albo spalinowy) lub równoczesny. Oznacza to oszczędność energii, tak jak w przypadku układów szeregowych i pozwala uzyskać wysokie osiągi tak, jak w przypadku układów równoległych.

Do napędu RX 450h zastosowano, tak jak w przypadku poprzednika, szeregowo-równoległy napęd hybrydowy, składający się z widlastego, sześciocylindrowego silnika benzynowego i dwóch, pracujących w układzie równoległym, silników elektrycznych dużej mocy, umożliwiających inteligentne przekazanie napędu na 4 koła.

Pochodzący z Lexusa RX 350 sześciocylindrowy, widlasty silnik o pojemności 3,5 litra i układzie rozrządu DOHC został specjalnie dostosowany do potrzeb hybrydowego układu napędowego. Tak jak w przypadku modelu RX 350 wprowadzono w nim szereg ulepszeń, zwiększając moc do 183 kW/249 KM przy 6000 obr/min. oraz wartość maksymalnego momentu obrotowego do 317 Nm przy 4800 obr/min.
Dodatkowo w silniku spalinowym zastosowano trzy elementy, które Lexus wprowadził jako pierwszy – cykl Atkinsona, układ recyrkulacji schładzanych gazów spalinowych (EGR) i układ odzyskiwania ciepła z układu wydechowego (EHR). Mają one na celu obniżenie zużycia paliwa – korzyści wynikającej z zastosowania układu Lexus Hybrid Drive.

Hybrydowy układ napędowy nowego RX 450h przynosi odczuwalne korzyści dzięki rozszerzonemu zakresowi prędkości jazdy, dla których moment obrotowy silników elektrycznych osiąga maksymalną wartość, a także dzięki wprowadzeniu układu sterowania pracą skrzyni biegów AI-SHIFT, którego zadaniem jest optymalne wykorzystanie możliwości silnika spalinowego.

Trzy nowe tryby pracy zespołu napędowego ECO, EV i SNOW dodatkowo obniżają zużycie paliwa i poprawiają właściwości trakcyjne. Tryb pracy EV, który oznacza korzystanie wyłącznie z silników elektrycznych, jest niedostępny w przypadku samochodów półhybrydowych i wymaga pełnego napędu hybrydowego Lexus Hybrid Drive. Pozwala na poruszanie się po mieście z minimalnym hałasem i zerową emisją zanieczyszczeń.

Całkowita moc zespołu napędowego wynosi 220 kW/299 KM wg DIN. Pozwala ona na uzyskanie prędkości maksymalnej 220 km/h. Bezstopniowa skrzynia biegów płynnie rozpędza RX 450h od 0 do 100 km/h w 7,8 s, a 400 m ze startu zatrzymanego samochód pokonuje w 15,9 s. Zaskakująco niskie jest zużycie paliwa, które w cyklu mieszanym wynosi 6,3 l/100km. Godny podziwu jest również poziom emisji CO2 – 148 g/km.

Wrażenia z jazdy
Model RX 450h został specjalnie stworzony z myślą o wyższych wymaganiach stawianych dynamice jazdy przez użytkowników na rynku europejskim. Ustanawia nowe standardy w zakresie prowadzenia samochodu crossover i radości z jazdy. Samochód zapewnia wysoki poziom komfortu podczas jazdy z wysokimi prędkościami oraz spokojne zachowanie typowe dla sedana klasy premium. Łączy on w sobie również krótki czas reakcji zawieszenia i zwrotność na krętych drogach z cechami typowymi dla samochodu terenowego takimi, jak stabilność, równowaga i napęd na cztery koła.
Wydłużony rozstaw osi, poszerzony rozstaw kół oraz zastosowanie nowo opracowanych wahaczy rozwidlonych ograniczyło przechyły boczne i wzdłużne nadwozia. Wahacze rozwidlone zastąpiły kolumny prowadzące stosowane w modelu RX 400h. Przednie zawieszenie zostało gruntownie zmodernizowane. Zastosowano nowe amortyzatory, a geometrię zawieszenia, sprężyny śrubowe i stabilizatory poddano optymalizacji.

Aktywne drążki stabilizatorów poprawiają właściwości dynamiczne pojazdu o ok. 40% w porównaniu z tradycyjnymi drążkami reakcyjnymi, ograniczając przechył poprzeczny nadwozia podczas pokonywania zakrętu, w którym na samochód działa przeciążenie 0,5g,. Elektronicznie sterowane zawieszenie pneumatyczne pozwala wybrać jedną z czterech wysokości pojazdu w zakresie 60 mm. Układ w zależności od prędkości jazdy w sposób automatyczny obniża wysokość nadwozia, poprawiając aerodynamikę, stabilność i ograniczając zużycie paliwa.



materiały: Toyota Motor Poland





Ostatnie artykuły