Filmy
  • Wywiady
  • Najważniejsze to sprostać oczekiwaniom klientów...

Najważniejsze to sprostać oczekiwaniom klientów...

Kolejny rok mamy już za sobą. Niewielu producentów branży motoryzacyjnej spodziewało się tak dużego wzrostu sprzedaży swoich pojazdów. Istotnie trudno było przewidzieć to, co może się stać w naszej gospodarce. Jak widać z wypowiedzi naszych gości, rok 2007 nie należał do łatwych, gdyż przede wszystkim należało poradzić sobie z dużymi zamówieniami rynku. Miejmy nadzieję, że tegoroczne plany spełnią się wszystkim w całości i za rok z uśmiechem można będzie powiedzieć, że ten 2008 też był pełen sukcesów. Na łamach portalu MOTOLeasing.pl przedstawiamy wypowiedzi największych graczy branży pojazdów użytkowych:




Jörg Mommertz, MAN-STAR TRUCKS

Rok 2007 MAN może zaliczyć do wyjątkowo udanych i obfitujących w liczne wydarzenia. W Polsce już po raz czwarty z rzędu zdobyliśmy pozycję lidera sprzedaży pojazdów ciężarowych. W roku 2007 spółka sprzedała 4438 sztuk podwozi i ciągników siodłowych w sektorze powyżej 6 t DMC, osiągając tym samym udział rynkowy w wysokości 19,65 proc.
W segmencie autobusów MAN – STAR TRUCKS odnotował sprzedaż w wysokości 83 sztuk. Zakłady MAN STAR TRUCKS & BUSES wyprodukowały w minionym roku 956 kompletnych autobusów oraz dodatkowo 281 szkieletów autobusowych i jest to również najlepszy wynik w Polsce.
MAN ma nadzieję, że doskonały wynik nie ograniczy się do roku 2007, gdyż złożone w ubiegłym roku zamówienia będą jeszcze realizowane przez wiele miesięcy roku 2008.
Polska jest aktualnie najważniejszym dynamicznie rozwijającym się rynkiem w Europie Wschodniej, na którym MAN jest zdecydowanym liderem wśród dostawców pojazdów ciężarowych powyżej 6 t. Dzięki nowym zakładom Polska staje się strategicznym filarem firmy MAN. Fabryka w Niepołomicach jest już trzecim zakładem MAN w naszym kraju.
Obecnie w dwóch fabrykach produkujących autobusy – w Starachowicach i w Poznaniu – firma zatrudnia ponad 3500 pracowników. Łączne zatrudnienie w Polsce wynosi obecnie ponad 4.400 pracowników.
W 2007 roku odbyła się premiera nowych typoszeregów pojazdów ciężarowych MAN TGX i TGS oraz flagowego pojazdu drugiej generacji Trucknology® MAN TGX V8. Dzięki nowemu silnikowi V8 Common Rail o mocy 680 KM jest to najsilniejszy samochód ciężarowy produkowany seryjnie w Europie.
Podczas wystawy European Transport Road Show 2007 odbywającej się w Amsterdamie pojazdy te zdobyły tytuł Truck of the Year. Firma MAN jest jedynym producentem samochodów ciężarowych, który otrzymał to zaszczytne odznaczenie z rąk międzynarodowego jury już po raz siódmy.
W minionym roku jednym z priorytetów firmy był rozwój sieci serwisowej. W wyniku nawiązania współpracy z nowymi partnerami serwisowymi MAN otworzył cztery nowe autoryzowane stacje serwisowe. Już niebawem MAN rozpocznie budowę własnych stacji serwisowych w nowych lokalizacjach w Gdańsku, Wrocławiu, Krakowie i w Warszawie. Obecnie MAN dysponuje w Polsce siecią serwisową składającą się z 24 punktów, w tym 4 własnych punktów naprawczych oraz 20 autoryzowanych stacji obsługi. Warsztaty te wpisują się w coraz gęstszą sieć serwisową MAN w całej Europie.




Zbigniew Kołodziejek, DAF Trucks Polska

Rok 2007 zaskoczył największych optymistów i był szczególnie owocny dla firmy DAF. Dostarczyliśmy na rynek polski 3906 sztuk nowych samochodów ciężarowych. Istotny wzrost odnotowaliśmy w segmentach specjalistycznych. Do polskich klientów dostarczyliśmy ponad dwukrotnie więcej ciężkich podwozi do zastosowań budowlanych i ponad trzykrotnie więcej samochodów DAF dla klientów sektora komunalnego.
W 2008 r. DAF zaprezentuje najbardziej konkurencyjną ofertę kontraktów serwisowych DAF MultiSupport. Są to europejskie modularne kontrakty serwisowe DAF, dzięki którym można zaoferować klientowi gamę skrojonych na miarę usług naprawczych i konserwacyjnych. Na nasz rynek wejdzie również firma PACCAR Finance Europe z niezwykle elastyczną, szeroką paletą produktów finansowych.
Oczywiście w dalszym ciągu DAF koncentrować się będzie na rozwoju sieci dealerskiej w Polsce. Obecnie DAF rozpoczął budowę nowych stacji serwisowych w Rzeszowie, Lublinie i Wrocławiu. Inwestycje te ukończone zostaną w pierwszej połowie bieżącego roku. Realizacja kolejnych dwóch nastąpi najpóźniej w drugiej połowie 2008 r. z założonym terminem zakończenia w 2009 r. Kompleksowy plan rozwoju przewiduje inwestycje sięgające dziesiątków milionów Euro do końca 2010 roku. W tym roku, w ramach podpisanej wcześniej umowy dealerskiej przez firmę Podlasiński rozpoczął również działalność kolejny, dwudziesty trzeci obiekt serwisowy na mapie sieci dealerskiej DAF w Polsce.




Pontus Stenberg, Volvo Truck Center Polska

W roku 2007, Volvo Truck Center Polska dostarczyło rekordową liczbę samochodów ciężarowych Volvo – łącznie 3399, w tym 3292 pojazdów w segmencie powyżej 16 ton. Należy dodać, że szybkie tempo rozwoju gospodarczego w Europie, a zwłaszcza w krajach naszego regionu i związane z tym zwiększone zapotrzebowanie na środki transportu spowodowały, że w ubiegłym roku odnotowaliśmy znaczną przewagę popytu nad podażą.
Podobnie jak w latach ubiegłych, najlepiej sprzedającym się modelem był dwuosiowy ciągnik siodłowy Volvo FH dostarczony w ilości 2337 szt., głównie do klientów z segmentu transportu długodystansowego.
W ubiegłym roku koncentrowaliśmy się również na dostarczaniu naszym klientom kompleksowych rozwiązań transportowych. W 2007 r. dużą popularnością cieszyły się oferowane przez nas kontrakty serwisowe Volvo, przy czym w zeszłym roku odnotowaliśmy wzrost sprzedaży Kontraktów Złotych, obejmujących swoim zakresem przeglądy i naprawy całego pojazdu. W ramach oferowanego przez nas systemu informacji transportowej Dynafleet, w 2007 roku wyposażyliśmy 813 pojazdów w urządzenia Dynafleet.
W 2007 roku nowością w naszej ofercie były 3 modele lekkich samochodów ciężarowych marki Nissan – Interstar, Cabstar i Atleon.
Obchodzone w ubiegłym roku 80. urodziny Volvo, zbiegły się w czasie z bardzo ważnym wydarzeniem na rynku polskim – uruchomieniem wzorcowego, wielofunkcyjnego Centrum Volvo w Młochowie k. Nadarzyna. Uruchomienie Centrum to przykład dalszego rozwoju i umacniania pozycji Volvo w Polsce. W Młochowie znajduje się największy i najnowocześniejszy, nie tylko w kraju, ale i w całym naszym regionie, punkt sprzedaży i stacja obsługi Volvo Truck Center, pozwalający nam na świadczenie naszych usług na jeszcze wyższym poziomie.
Volvo Trucks nieustannie rozwija się, wprowadzając nowe rozwiązania i produkty na rynek. Latem zaprezentujemy w Polsce nową generację samochodów legendarnej rodziny FH. Zakres zmian obejmie całkowicie przeprojektowane wnętrze kabiny, w tym wzmocnienie tych cech, które cenione są bardzo przez klientów w obecnej gamie pojazdów, czyli komfortu, funkcjonalności i bezpieczeństwa. Produkcja nowych pojazdów, na które zamówienia klienci mogą składać już od grudnia ubiegłego roku zostanie uruchomiona na jesieni.




Thomas Bertillson, Scania Polska

Znakomita koniunktura w gospodarce oraz perspektywy jej utrzymania w nadchodzących latach, wzrost konsumpcji, a przede wszystkim inwestycje infrastrukturalne to główne przyczyny nieoczekiwanego w całej Europie wzrostu zainteresowania środkami transportu.
W roku 2007, po raz pierwszy od wielu lat, mieliśmy w Polsce do czynienia z rynkiem producenta. W praktyce oznaczało to możliwość sprzedaży niemal każdej ilości pojazdów ciężarowych. Żaden z producentów obecnych na polskim rynku nie był przygotowany na taki rozwój sytuacji. W rezultacie wyniki sprzedaży w znacznym stopniu odzwierciedlają zarówno zaufanie do marki, dostępność serwisu oraz możliwości produkcyjne fabryki.
W Polsce sprzedaliśmy 3068 pojazdów Scania, co w porównaniu z 1778 w 2006 roku stanowi wzrost sprzedaży o 73 proc. Z analiz wynika, że gdyby nie ograniczenia wynikające z mocy produkcyjnych sprzedaż byłaby jeszcze wyższa.
Od wielu lat Scania zwiększa swoje zdolności produkcyjne. W roku 2004 dostarczyliśmy na całym świecie 56000 pojazdów, a w roku 2007 około 75000. W sytuacji stabilnego rozwoju gospodarki europejskiej produkcja odpowiada zapotrzebowaniu. Niestety, boom z jakim mamy do czynienia w krajach Europy Środkowej, w zależności od rodzaju pojazdów, może oznaczać wydłużenie czasu oczekiwania na dostawę. Dotyczy to klientów w całej Europie.
Obecnie największe zapotrzebowanie obserwujemy w segmencie ciągników siodłowych oraz pojazdów budowlanych. Klienci bardzo chętnie kupują pojazdy spełniające normy Euro 5, które będą obowiązywały w Europie dopiero w 2009 roku. Jednocześnie obserwujemy zwiększone zainteresowanie pojazdami używanymi. Te z kolei kupowane są najczęściej przez przewoźników operujących na rynku wewnętrznym oraz tych, który nie mogą sobie pozwolić na kilkumiesięczne oczekiwanie na dostawę nowego pojazdu. Wzrost rejestracji pojazdów używanych Scania oceniamy jako zjawisko pozytywne, ponieważ generuje wzrost usług serwisowych naszej sieci, na co jesteśmy przygotowani.
Scania Polska przewiduje, że w roku 2008 zapotrzebowanie na pojazdy będzie równie wysokie jak w roku ubiegłym oraz znacznie wzrośnie zapotrzebowanie na usługi serwisowe.
Sukces na rynku warunkowany będzie zdolnością przedstawienia atrakcyjnej oferty finansowania zakupów oraz zagwarantowania dostępu do najwyższej jakości usług serwisowych. Uważamy, że przy obecnej populacji pojazdów Scania na drogach Polski i Europy naszym podstawowym obowiązkiem jest zapewnienie właściwej sprawnej sieci obsługi tak, by użytkownicy naszych pojazdów nie tracili czasu w oczekiwaniu na części i serwis. Obecnie Scania Polska dysponuje jedną z najlepszych w tej części Europy sieci serwisowej i handlowej. Nasi klienci mają do dyspozycji 29 stacji serwisowych i 19 biur handlowych. W nadchodzącym roku planujemy uruchomienie kolejnych serwisów oraz rozbudowę już istniejących.
Stale zwiększamy zakres oferowanych usług. Oprócz obsługi pojazdów oferujemy serwis agregatów chłodniczych oraz naczep. Podejmujemy niezbędne działania minimalizujące przestoje pojazdów spowodowanie koniecznością obsługi serwisowej. Stopniowo wprowadzamy system One-Stop-Shoping umożliwiający wykonanie czynności serwisowych całego zestawu w jednym miejscu, co znacząco skróci czas pobytu w serwisie.




Heiko Schulze, Mercedes-Benz Polska

Rok 2007 był rokiem rekordów w branży samochodów użytkowych. I mam tu na myśli zarówno cały rynek – Polska będzie prawdopodobnie 6 europejskim rynkiem pojazdów ciężkich, a w perspektywie 2-3 lat nawet 5 - jak i o sprzedaż Mercedes-Benz. W samochodach dostawczych osiągnęliśmy najlepszy wynik w historii – 4525 aut, czyli +43 proc. 2921 sprzedanych samochodów ciężarowych (+57 proc.) oraz 351 Canterów (+39 proc.) to również rezultat, z którego jesteśmy dumni. Najbardziej jednak cieszy nas rosnąca popularność ciągników siodłowych, i to zarówno Actrosa, jak i Axora.
W przyszłym roku chcemy podążać za rynkiem i utrzymać Nasze udziały rynkowe. Aby sprostać wymaganiom, jakie stawiają nam klienci oraz wyzwaniom, jakie generuje rozwijający się rynek, inwestujemy zarówno w „budynki”, w usługi, jak i w ludzi. Rozwijamy sieć serwisową, nastawioną na obsługę ciężkich pojazdów – do 2010 roku osiągniemy poziom 220 stanowisk serwisowych, podnosimy – już wysoką - jakość obsługi i napraw poprzez standaryzację według norm ISO i rozszerzony program szkoleń. Mamy kompleksową ofertę finansową, dostępną bezpośrednio u dealera Mercedes-Benz oraz ofertę obsługi posprzedażnej, na którą składają się m.in. MercedesService Card, CharterWay czy Service24h.
W połowie roku zaprezentujemy trzecią generację Naszego flagowego produktu - Mercedes-Benz Actros – Naszą najnowszą gwiazdę!




Krzysztof Moczulski, Iveco Poland

W 2007 roku Iveco zanotowało rekordowe wzrosty sprzedaży, zwłaszcza w segmencie ciężkim (1161 szt. Stralisów i 347 szt. Trakkerów). Przyczynił się do tego bezsprzeczny sukces nowego Stralisa, jak również koniunktura, jakiej dawno w Polsce nie obserwowaliśmy. W segmencie lekkim mimo sporego zamieszania, które wprowadziło pojawienie się gamy pojazdów z grupy PSA, Iveco Daily utrzymało swój udział w rynku na niezmienionym poziomie, co dobitnie świadczy o tym, że jest to pojazd skierowany do grupy przedsiębiorców zajmujących się profesjonalnie transportem. W gamie Eurocargo rynek był stosunkowo najbardziej stabilny i dzięki zamówieniom od klientów flotowych takich jak Dobroplast, Petit Forrestier czy Fraikin zwiększyliśmy nasz udział również w tym segmencie rynku.
Pod koniec roku 2007 do grona naszych dealerów dołączyły firmy STN z Błonia i Nordtruck z Torunia. Firma STN zapewni naszym klientom z lewobrzeżnej części Warszawy i okolic nowe pojazdy i profesjonalny serwis, natomiast Nordtruck oprócz Torunia docelowo uruchomi serwis w Szczecinie. Rok 2008 to rok dalszych inwestycji w rozwój sieci sprzedaży. Planujemy zwiększenie naszej obecności na Śląsku i uruchomienie nowego obiektu tuż przy autostradzie A2 w okolicach Poznania. Inwestycja w Wielkopolsce będzie realizowana przez naszego dotychczasowego dealera firmę Trans-Poz.
Rok 2008, zwłaszcza w segmencie pojazdów powyżej 16 t DMC, będzie rokiem stabilizacji. Wzrosty z pewnością nie będą tak oszałamiające i dzięki mniej korzystnemu kursowi euro, wzrostowi kosztów płac - oczekujemy większego zainteresowania samochodami przeznaczonymi do przewozów krajowych. W roku 2008 wejdziemy również na rynki niszowe dzięki unikalnym produktom takim jak Iveco Daily 4x4, czy Massie. Samochody te będą miały swoje premiery w I kwartale 2008 i chcemy nimi zainteresować klientów profesjonalnych takich, jak zakłady energetyczne, straż graniczna, pojazdy obsługi technicznej. Dzięki rozwojowi sieci sprzedaży i znaczącemu poprawieniu dostępności usług serwisowych planujemy zwiększyć zarówno sprzedaż jak i udziały rynkowe.
Ze względu na dostępne fundusze unijne związane z rozwojem infrastruktury położymy duży nacisk na sprzedaż nowego Trakkera. Nowe Iveco Eurocargo, które pojawi się w sprzedaży w maju również będzie w centrum uwagi naszych sprzedawców. Formułę karawany, która sprawdziła się w przypadku Stralisa zastosujemy również w przypadku Eurocargo. Możliwość dotknięcia pojazdu i przetestowania go osobiście znakomicie się sprawdza wśród naszych klientów.
Jak już wspomniałem wcześniej rok 2008 to ciąg dalszy odmładzania floty Iveco. Do nowego Stralisa i Trakker dołączy Daily w wersji 4x4 dostępne w dwóch klasach tonażowych 3,49 i 5,5t DMC. W tym samym czasie premierę będzie miał Massif produkowany przez zakłady Santana w Hiszpanii. Wreszcie w maju zaprezentujemy nowe Eurocargo.




Dominique Pollien, Renault Trucks Polska

Jesteśmy zadowoleni z wyników Renault Trucks Polska za 2007 rok, dlatego, że polski rynek transportowy był bardzo dynamiczny. Nasze nowe ciężarówki – Premium i Magnum, które były wprowadzone rok i dwa lata temu, zostały bardzo dobrze przyjęte. W tym roku wprowadziliśmy nowy pojazd na rynek pojazdów lekkich – Maxity, który także był bardzo dużym sukcesem i uzyskał akceptację klientów.
Jesteśmy optymistycznie nastawieni wobec nowego 2008 roku. Istnieje wciąż duży popyt ze strony klientów na Magnum i Premium, i oczekujemy kolejnego dobrego roku. Jeśli chodzi o sprzedaż w Renault Trucks Polska, będziemy rozwijać sprzedaż nie tylko w segmencie międzynarodowym, czy dystrybucyjnym, ale także w segmencie budowlanym nowymi pojazdami takimi jak Kerax, czy Lander. W tym korzystnym czasie także nasi dealerzy inwestują i rozwijają zaplecze serwisowe, aby ulepszyć obsługę klienta.
Na wiosnę, na rynek wprowadzimy nowe produkty. Będzie to nowe Magnum do transportu międzynarodowego z, bardziej komfortową dla kierowców, podwyższoną kabiną oraz dla transportu budowlanego będziemy mieli nowego Keraxa z 13-litorwym silnikiem o mocach 460 lub 500 koni mechanicznych, a także nowe pojazdy Premium Lander 8x4 pod betonomieszarki i pojazdy zaopatrzenia budów, o bardzo dobrej ładowności.




Krzysztof Olszewski, Solaris Bus & Coach

W roku 2007 firma Solaris Bus & Coach umocniła kilkuletnią już pozycję lidera w segmencie niskopodłogowych autobusów miejskich. W tym roku jesteśmy także na pierwszym miejscu biorąc pod uwagę wszystkie kategorie autobusowe, tzn. autobusy miejskie, turystyczne i międzymiastowe. W roku 2008 prognozujemy sprzedaż na poziomie ponad 1000 sztuk, stąd dalsze plany rozbudowy fabryki oraz wzrostu zatrudnienia, które obecnie wynosi 1300 osób.
W roku 2008 skupimy się przede wszystkim na dalszym rozwoju autobusów z napędem hybrydowym, których do tej pory sprzedaliśmy 5 sztuk. Mamy także w planach wprowadzenie do sprzedaży nowych modeli autobusów, jednak na razie nie chciałbym jeszcze zdradzać wszystkich szczegółów. Pracujemy tez cały czas nad projektem tramwaju marki Solaris.
Rok 2008 oprócz umacniania pozycji na rynku polskim, to także prężniejsze działania sprzedażowe na tych rynkach eksportowych gdzie do tej pory sprzedawaliśmy zdecydowanie za mało, mam tu na myśli przede wszystkim Francję i Włochy.




Monika Dobrolubow-Stefaniak, Ford Polska

W mijającym roku firma Ford Polska zanotowała ponad 20 proc. wzrost sprzedaży w porównaniu do 2006 roku, co pozwoliło nam na utrzymanie bardzo dobrego piątego miejsca w rankingu marek najchętniej kupowanych samochodów nowych w Polsce. Dwa nowe modele debiutujące na polskim rynku w 2007 roku – Ford Ranger oraz nowy Ford Mondeo – cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem klientów.
Ten rok będzie dla nas bardzo ważny. Na rynku zadebiutują bardzo ciekawe auta - nasz najlepiej sprzedający się model - Ford Focus po face liftingu, całkowicie nowy samochód sportowo-rekreacyjny - Kuga oraz Ford Fiesta, którego z poprzednikiem będzie łączyła tylko nazwa. Również gama silników dostępnych w samochodach Ford Mondeo, S-MAX i Galaxy zostanie rozszerzona o 2.2-litrową jednostkę TDCi, o mocy 175 KM. W ofercie pojawi się także Ford Focus ECOnetic o wyjątkowo niskiej emisji CO2 na poziomie 115 g/km - jest to najlepszy wynik w tej klasie pojazdów z konwencjonalnym napędem. W drugiej połowie roku rozpocznie się w Tychach produkcja nowego Forda Ka, który na pewno przebojem zdobędzie rynek. Mając taką gamę nowoczesnych i atrakcyjnych produktów z ogromnym optymizmem patrzymy w przyszłość!




Jerzy Krężlewski, Kulczyk Tradex

Rok 2007 był dla marki Volkswagen wyjątkowym sprzedaliśmy ponad 20 tys. samochodów osobowych tj. niemal 35 proc. więcej niż w roku ubiegłym. Rynek w tym samym okresie wzrósł o 22 proc. Volkswagen w sprzedaży uplasował się na 6 miejscu.
Kluczowymi modelami w rok 2008 będą tradycyjnie Passat, Golf i Polo. Od ponad roku Volkswagen stosuje na rynku polskim nową politykę cenową oferując w niemal wszystkich modelach lepsze wyposażenie standardowe oraz niższą ceną. Niższa cena samochodów tej marki to nie tylko efekt okresowych promocji ale także obniżki cen cennikowych. Naszą przewagą w stosunku do większości pojazdów konkurencji jest możliwość indywidualnego konfigurowania samochodów. W nowym roku wprowadzimy na rynek cztery nowe modele. Już teraz pojawiła się kampania reklamowa kompaktowego SUV-a o nazwie Tiguan. W tym segmencie w ubiegłym roku pojawiły się aż cztery nowe modele marek konkurencyjnych. Tiguan jest jedynym samochodem tego typu produkowanym w dwóch wersjach nadwoziowych. Terenowej która dzięki innej konstrukcji przodu pojazdu umożliwia pokonywanie wzniesień o kącie nachylenia do 28 stopni oraz wersji drogowych o bardziej miejskim charakterze.
W pierwszym półroczu pojawi się nowy VW Sirocco a następnie Volkswagen Passat Coupe. Ten ostatni będzie czteromiejscowym i czterodniowym pojazdem łączącym w sobie cechy dużej eleganckiej limuzyny oraz sportowego coupe. W ostatnim kwartale 2008 roku pojawi się w naszych salonach sztandarowy pojazd Volkswagena Golf szóstej generacji.
Optymistyczne prognozy rozwoju rynku motoryzacyjnego, a także analiza sytuacji w poszczególnych częściach kraju sprawiają, że Volkswagen w przyszłym roku wzbogaci się o kilku nowych partnerów serwisowych a także pełnoprawnych dealerów.
Wprowadzona w 2007 roku nowa polityka jakości obsługi sprawiła, że w rankingach klientów, czasopism motoryzacyjnych a także niezależnych badaniach Volkswagen plasuje się od drugiego do czwartego miejsca w Polsce. Projekt ten będzie kontynuowany w następnych latach.



Ewelina Harłożyńska, Dom Samochodowy Germaz

Mijający rok był dla motoryzacji istotnie łaskawy. Właściwie wszystkie marki mogą pochwalić się kilkuprocentowym wzrostem sprzedaży. Dla naszej firmy, był to również dobry rok. Przede wszystkim, w sprzedaży samochodów nowych, w stosunku do ubiegłego roku, odnotowaliśmy bardzo znaczny wzrost, bo aż o 62 proc. Tak dużą dynamikę zawdzięczamy nie tylko korzystnym tendencjom rynku, ale również rozwojowi naszej firmy. W minionym roku, uruchomiliśmy budowę oddziału dealerskiego w Zielonej Górze. Już wiosną 2008, oddamy tam bardzo nowoczesny obiekt dealerski z nowoczesnym serwisem oraz blacharnią i lakiernią. Obecnie mamy w Zielonej Górze biuro handlowe, które mimo skromnych warunków lokalowych, bardzo sprawnie sprzedaje samochody. Ciągły rozwój jest konieczny, ponieważ wymaga od nas tego nie tylko rynek i rosnąca konkurencja, ale również stale rozszerzana oferta modelowa Forda.
Dom Samochodowy Germaz jest również producentem zabudów oraz samochodów specjalnych, jesteśmy także przedstawicielem włoskiej firmy BREMACH, producenta wielozadaniowych samochodów terenowych. Liczymy, że samochody te znajdą wielu odbiorców wśród takich branż jak kolej, górnictwo, energetyka. Na pewno w dalszym ciągu będziemy dążyć do rozwoju produkcji związanej z pojazdami opancerzonymi. Liczymy, że szerzej pozyskamy klientów z krajów, w których takie samochody są popularne (Afganistan, Emiraty Arabskie itp.). Każde zlecenie to dla nas nowe wyzwanie.




Ireneusz Jagiełło, EWT Truck&Trailer Polska

W 2007 roku na rynek Polski zostało dostarczonych ponad 5000 naczep marki Schmitz. Niestety nie dysponujemy szczegółowymi statystykami dotyczącymi sprzedaży nowych naczep w Polsce. Bazując na naszych danych i wynikach sprzedaży ciągników siodłowych możemy sądzić, że jesteśmy w ścisłej czołówce dostawców. Na 2008 rok zaplanowaliśmy sprzedaż ponad 6000 naczep i zabudów. W 2008 roku sądząc po liczbie zamówionych pojazdów w 2007 z dostawą w 2008 największy udział w sprzedaży będą miały naczepy firanowe (znaczny wzrost popytu na naczepy Mega) oraz naczepy chłodnicze. W 2008 roku nastąpi wzrost sprzedaży naczep Varios. Jest to naczepa, która pojawiła się na rynku w drugiej połowie 2006 roku a pod koniec 2007 zastąpiła naczepę Mega. Naczepa typu Varios może być połączona z ciągnikiem siodłowym o wysokości sprzęgu od 950 do 1150 mm, wysokość wewnętrzna jest regulowana od 2750 mm do 3050 mm. W 2007 r. dostarczyliśmy pierwsze zabudowy samowyładowcze na podwoziach samochodów ciężarowych różnych marek. W 2008 roku planujemy dostarczyć około 300 szt. tego typu zabudów.
W 2008 roku za najważniejsze dla firmy EWT Truck&Trailer Polska będzie rozpoczęcie budowy nowego obiektu serwisowego w Strykowie k/Łodzi. Na działce o pow. ok. 17 ha powstanie budynek o pow. o 7500 m2. W budynku tym znajdować się będzie hala serwisowa naczep, hala serwisowa samochodów użytkowych Mercedes-Benz, magazyn części zamiennych do naczep Schmitz i samochodów Mercedes-Benz, myjnia, lakiernia, stacja diagnostyczna, hala napraw powypadkowych, biura działu handlowego i serwisu wraz z salonem samochodów użytkowych. Ponadto w Strykowie zlokalizowana będzie hala montażowa naczep o powierzchni 1800 m2. W nowym obiekcie zlokalizowane będzie centrum sprzedaży naczep używanych. Rozpoczęcie inwestycji planowane jest na II kwartał 2008 a jej zakończenie w pierwszej połowie 2009 roku.
W 2008 roku planujemy wzrost sprzedaży kontraktów serwisowych, również w opcji "full service" (rata miesięczna obejmuje koszt finansowania i użytkowania naczepy).
Sprzedaż naczep Schmitz w 2007 roku w 30 proc. została sfinansowana przez Cargobull Finance. Klienci najczęściej wybierali długoterminowe finansowanie z wartością wykupu zbliżoną do wartości rynkowej.
W 2008 roku planujemy wzrost udziału Cargobull Finance w finansowaniu sprzedaży naczep. Coraz bardziej popularną formą finansowania staje się full service w którym klient koncentruje się tylko na użytkowaniu pojazdu.




Włodzimierz Masłowski, Wielton

Firma Wielton jest największym na polskim rynku producentem naczep. Spółka zrealizowała plan sprzedażowy na 2007r. określony w prospekcie emisyjnym i sprzedała ponad 4800 pojazdów. Prognozowana wielkość sprzedaży na 2008 r. wynosi 6964 sztuki. Na rok 2008 już zostało zakontraktowanych 2885 pojazdów, to około 40 proc. planowanej sprzedaży.
W 2008 roku Wielton wprowadzi na rynek nową konstrukcję skrzyni wywrotki stalowej oraz nową konstrukcję naczepy do przewozu maszyn, której DMC zwiększy się do 58 ton.
Obecnie Spółka posiada sieć 60 stacji serwisowych w Europie, z czego 23 zlokalizowane są w Polsce. Szesnastu przedstawicieli handlowych wspieranych przez dział sprzedaży w siedzibie Spółki jest w stanie efektywnie dotrzeć do każdego odbiorcy na terenie kraju. Wciąż weryfikowane są plany dotyczące zwiększenia punktów serwisowych oraz nowych punktów sprzedaży, przede wszystkim za granicą.
W tym też roku wprowadzamy nowy system komputerowy, który usprawni pracę firmy a w związku z tym polepszy jakość i szybkość obsługi klienta.




Maciej Michalski, POZKRONE

Firma POZKRONE, Generalny Importer Pojazdów KRONE, należy do czołowych dostawców naczep na polskim rynku. Rok 2007, podobnie jak cała branża, możemy zaliczyć do udanych. Szczególnym wydarzeniem było dla nas przekazanie naszemu klientowi, firmie TOLMAR z Poznania, jubileuszowej 10-tysięcznej naczepy KRONE dostarczonej na rynek polski. Uroczystość tą zaszczycił swoją obecnością sam dr Bernard Krone, który podzielił się z przedstawicielami mediów i pracownikami firmy planami rozwoju fabryki, jak również jego wizją rynku w najbliższych latach. Naszym zdaniem dynamika sprzedaży utrzyma się na poziomie 2007 roku. Poszukiwanym produktem będą naczepy typu mega (KRONE Mega Liner), kurtynowe (KRONE Profi Liner) i chłodnie (KRONE Cool Liner). KRONE jako jedyny producent oferuje dwie wersje chłodni: z paneli GFK i z paneli z poszyciem stalowym. Premiera drugiej wersji chłodni miała miejsce w końcówce 2007 r., a od teraz produkt jest już dostępny dla naszych klientów. Rok 2008 to również rok targów IAA w Hanowerze, gdzie firma KRONE zaprezentuje kolejne nowości i udoskonalenia w swoich pojazdach.
Firma POZKRONE pragnie poszerzać bazę serwisową, aby w razie konieczności można było szybko i sprawnie dokonać potrzebnych przeglądów i napraw naczep. Priorytetem jest dla nas szybka dostępność części zamiennych co udaje się uzyskać, dzięki stosowaniu w naczepach KRONE sprawdzonych komponentów renomowanych dostawców dysponujących gęsto rozbudowaną siecią sprzedaży.




Michał Wiśniewski, Feber

Najważniejszym wydarzeniem w 2008 r. będzie otwarcie nowego zakładu produkcyjnego przy ul. Mickiewicza 2 w Sieradzu. Będzie to nowoczesna hala produkcyjna o powierzchni 5200 m2, przeznaczona pod zautomatyzowaną produkcję zabudów samowyładowczych. Docelowo do końca roku 2008 powinno zostać wyprodukowanych w niej przeszło 1000 wywrotek głównie na podwoziach Scania, Man, Mercedes, Renault. Będą to wywrotki tylnozsypowe i trójstronne również typu half-pipe.
W związku z ulokowaniem produkcji zabudów na podwoziach samochodowych w nowej hali, w obecnym zakładzie zreorganizujemy produkcję naczep. W tym celu oprócz zwiększenia kapitału zakładowego Feber do 20 000 000 zł zakupionych zostało kilka nowoczesnych maszyn (ze sterowaniem cyfrowym CNC), które przyczynią się do dalszego podnoszenia jakości produktu, optymalizacji, oraz wzrostu wydajności. Czynniki te powinny wpłynąć na znaczne skrócenie czasu oczekiwania na nasz wyrób i tym samym zapewnić klientowi większą jego dostępność rynkową. W roku 2008 planujemy wyprodukować ok. tysiąc pojazdów ciągnionych, z czego dużą część będą stanowić trzyosiowe tylnozsypowe naczepy wywrotki.
Nowinką techniczną będzie zastosowanie w naszym wyrobie nowej generacji oświetlenia – wiązki Hella Easy-Conn II. W 2008 jesteśmy firmą posiadającą wyłączność na ten produkt wśród polskich producentów naczep. W ramach wyposażenia seryjnego i opcjonalnego oferta nasza została rozszerzona o osie z hamulcami bębnowymi SAF i BPW, oraz o osie ROR z hamulcem tarczowym. Niezmiennie seryjnie w standardzie montujemy naszą flagową oś, czyli tarczowy agregat Mercedes-Benz. Coraz większy udział stanowić będzie w naszej palecie produkcja pojazdów zbiornikowych oraz podwozi do nich. W 2007 r. udział tych pojazdów wyniósł niemal 8 proc., planujemy go systematycznie zwiększać. Obecnie w naszej ofercie są cysterny do przewozu produktów spożywczych m.in. soku, koncentratów, mleka, a także do przewozu wody.
W 2007 r. jakość naszych pojazdów potwierdziło liczne grono klientów poza granicami kraju (43 proc. produkcji stanowił export): do Rosji, Białorusi, Ukrainy, Rumunii, Bułgarii, Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii, Sudanu, Szwecji, Holandii. Przekroczyliśmy ilość 1000 wyprodukowanych pojazdów. Rok 2008 zapowiada nowe kierunki exportu i nowe możliwości…




Emilia Meyer, CMT Chojnice

Dla firmy CMT Chojnice rok 2007 był bardzo udanym rokiem. Produkcja i sprzedaż produktów w porównaniu z poprzednim wzrosła o 21 proc. Dużym zainteresowaniem cieszyły się produkty typu: naczepa plandekowa, naczepa do przewozu maszyn budowlanych, naczepa rozciągana, zabudowa podwozi oraz wszelkiego typu przyczepy. Jednak najbardziej wzrósł popyt na naczepy typu wywrotka. Duża sprzedaż naczep wywrotek była spowodowana wzrostem gospodarczym i silnym rozwojem infrastruktury. Naszym zadaniem jest sprostać coraz to nowym wyzwaniom. Dlatego też stale udoskonalamy własny dział technologiczno-konstrukcyjny. Największym atutem CMT Chojnice jest produkcja pojazdów specjalistycznych na indywidualne zamówienia.
Podsumowując: rok 2007 był czasem ciężkiej pracy z owocnymi wynikami. Bywały także momenty, które nas niepokoiły, np. podwyżki cen od producentów podzespołów, długie terminy oczekiwania oraz niestabilny kurs waluty euro. Mamy nadzieję, że rozpoczynający się 2008 r. będzie dla nas jeszcze lepszy, że rozwój rynku będzie jeszcze bardziej dynamiczny. Takie prognozy byłyby bardzo korzystne zarówno dla nas jak i naszych klientów.




Krzysztof Krauze, Fliegl

W 2007 r. popyt na naczepy wzrosł czterokrotnie. Gdyby nie problemy z dostawcami podzespołów do produkcji, sprzedaż mogłaby być jeszcze większa, przypuszczam, że nawet 7-krotnie. Zapotrzebowanie klientów na wszelkiego rodzaju pojazdy z rynku wtórnego także było bardzo duże, praktycznie wszystko co pojawiło się w sprzedaży znajdowało nabywcę „od ręki”. W 2008 r. zamierzamy sprzedać ponad 1500 pojazdów.
Według nas największe zainteresowanie klientów w pierwszej połowie roku będzie dotyczyć naczep firanowych i podkontenerowych. W drugiej połowie myślę, że zwiększy się sprzedaż naczep niskopodwoziowych i wywrotek.
W tym roku wprowadzimy na rynek nowe modele, m.in. naczepę podkontenerową typu vario V3 z mechanizmem dociążającym siodło (w naczepie tej podczas transportu kontenera środek ciężkości przesunięty jest do przodu w stronę siodła, efekt łatwiejszy i bezpieczniejszy transport kontenerów).
Jeśli chodzi o usługi finansowe dotyczące zakupu naszych wyrobów, to mogę zdradzić, że właśnie pracujemy nad wprowadzeniem promocyjnej oferty leasingowej na nowe naczepy z wpłatą początkową 1 proc.

(Opracował: MB)


Ostatnie artykuły