Filmy

Wzbogacone ESP w Mercedes-Benz Viano i Vito

Wiele osób, podróżujących samochodem z przyczepą, przeżyło właśnie to: zmiana toru jazdy, porywy wiatru, zwłaszcza podczas wyjazdu zza osłony poprzedzającego samochodu podczas manewru wyprzedzania. W takich sytuacjach zestaw wpada w niebezpieczne ruchy wahadłowe. Kołysząca się na boki przyczepa łatwo może pozbawić równowagi również pojazd ciągnący. Ruchy wahadłowe mogą wzrosnąć do wartości krytycznej, powyżej której zachowanie stabilności pojazdu z przyczepą jest praktycznie niemożliwe. Od teraz w Mercedes-Benz Viano i Vito montowany jest najnowszy system ESP, który stabilizuje zestaw i poprzez automatyczną ingerencję układu hamulcowego redukuje szybko i skutecznie ruchy wahadłowe pojazdu ciągnącego i przyczepy.
Stabilizacja ciągniętej przyczepy stanowi dodatkową funkcję elektronicznego systemu stabilizującego tor jazdy ESP. Za pomocą czujnika prędkości obrotu wokół osi pionowej system wykrywa ruchy wokół tej osi pojazdu, spowodowane ruchem wahadłowym przyczepy oraz inicjuje środki przeciwdziałające. Polegają one na naprzemiennej ingerencji hamulców osi przedniej, indywidualnie dla obu kół. Nie ma potrzeby żadnych dodatkowych sensorów ani przy haku holowniczym pojazdu ciągnącego, ani przy zaczepie haka holowniczego w przyczepie.
Funkcja stabilizacji przyczepy aktywowana jest automatycznie w chwili, gdy złącze elektryczne przyczepy połączone jest z pojazdem ciągnącym. Sposób działania tego systemu jest całkowicie niezależny od rodzaju przyczepy, również przyczepy małe są rozpoznawane przez system.
Od początku września 2007r. system ESP z funkcją stabilizacji toru jazdy przyczepy będzie seryjnie montowany we wszystkich samochodach Mercedes-Benz Viano i Vito z hakami holowniczymi oraz z gniazdami elektrycznymi do podłączenia przyczepy. Również w autach Mercedes-Benz Viano i Vito z napędem na cztery koła system ten należy do wyposażenia podstawowego.

źródło: DCHAP

Ostatnie artykuły