Filmy

Nowa skrzynia biegów w samochodach Volvo

Powershift firmy Volvo Car Corporation to w pełni automatyczna sekwencyjna 6-biegowa skrzynia. Jest ona wyposażona w dwa sprzęgła pozwalające na bardzo szybką i gładką zmianę biegów. Zapewnia niższe, o około 8 proc., zużycie paliwa od konwencjonalnej skrzyni automatycznej. Powershift jest skrzynią automatyczną, która pozwala jednocześnie na sekwencyjną zmianę biegów.
Skrzynia Powershift funkcjonuje jak dwie równolegle działające mechaniczne skrzynie biegów sterowane ręcznie (potocznie zwane "ręcznymi").
Układ ten wyposażony jest w dwa, mokre sprzęgła, które działają niezależnie od siebie. Pierwsze sprzęgło steruje biegami nieparzystymi (1, 3, 5 i wstecznym), drugie steruje biegami parzystymi (2, 4 i 6). Sprzęgła, poprzez sterowane elektrohydrauliczne, działają na zmianę jedno po drugim. Kiedy załączony jest pierwszy bieg, drugi bieg jest już przygotowywany do uruchomienia. Oznacza to że kiedy silnik na pierwszym biegu osiągnie pełną moc układ jest gotowy na maksymalnie szybkie załączenie drugiego biegu Po uruchomieniu drugiego, przygotowywany jest bieg trzeci, itd. Pozwala to na przekazanie mocy bez zakłóceń oraz bez straty momentu obrotowego, co gwarantuje szybką i gładką zmianę biegów przy jednoczesnym ciągłym przyspieszeniu samochodu(nawet podczas zmiany biegu).
Skrzynia biegów Powershift została opracowana przez firmę Volvo Cars we współpracy z firmą Getrag. Aktualna wersja skrzyni Powershift ma parametry umożliwiające jej funkcjonowanie przy momencie obrotowym rzędu 450 Nm. W modelach Volvo C30, S40 oraz V50 towarzyszy jej 2-litrowy, 4-cylindrowy turbodiesel o mocy 136 koni mechanicznych i momencie obrotowym wynoszącym 320 Nm.

Źródło: Volvo Car Corporation

Ostatnie artykuły